alevilik – Muhalif Sözlük
arap orijinli olmayan, ana karakterlerinin ve temel yapısının ehl-i beyt üzerine kurulması sadece isimler olup bundan öteye geçmeyen, tamamıyle bir türk inancıdır. caferilik, nusayrilik, ismaililik ve dürzilik ile benzer veya ortak itikadi sistemleri yoktur.

hepsinin tek vücudun uzuvları olmalarının düşünülmesi cumhuriyet sonrasına dayanır. 18. yy sonlarına kadar zaten alevilik ismine şimdiki manası ve etiketiyle rastlanmaz. ittihat-terakki politikası olarak yaygın ve meşru ifade olmayı kazanmıştır. cumhuriyet sonrası özellikle türk yurdu çevresi de şemsiye kavram olarak yani çatı bir isim olarak kullanmıştır. yani alevi(lik) tabiri pek eski değildir. literal anlamda yine de kızılbaşlık ve bektaşilik yekünü kastedilir.

teolojik sistematiğe, özgü teolojik yazılı kaynaklara ve temel-keskin itikadi anasıra sahip olmaması sebebiyle mezhep veya din değildir. tasavvufi ve kültürel-ideolojik bir yapılanma tarifi uygun düşse de, özetle, islam'la karşılaşana kadar eski inançlarından öğeleri kültürel olarak hazmetmiş bir kısım türklerin islam'dan sonra eski inançlarına dair unsurları koruduğu ehl-i beyt soslu kırsal inanç tarzı ve/ya ara-form inanç-amel biçimleridir denebilir alevilik için.
hakkında fazla bir şey bilmiyordum ama alevi köyünde çalışmaya başlamamla bakış açılarım değişti. görev yaptığım köyün hemen hemen hepsi alevi ama içlerinde çok farklı insanlar var. beş vakit namazını kılıp kuran okuyanı da var tam tersi kurana uydurma diyen de var. cemevine boşanan biri gidemiyormuş bazı törenler için. sohbet şu:hizmetli: ben boşandığım için cemevine gidemiyorum hoca.arkadaş: o zaman abi sen de camiye git.hizmetli: bayramdan bayrama ona da gidiyoruz hocam.
pekâlâ bir kürdün de mezhebi olabilecek arap orijinli inanış. arabın kitabını, ali'sini kürtten, peştun boy'dan kıskanmak nedir mk!? buyrun alevi gibi alevi kürtler : https://www.youtube.com/watch?v=QHSrYjEW10k
h2o muamelesi çekilen hede-hödö.girdiği kabın şeklini alan, hızlı asimile olan, vesaire, vesaire, bişey mi?bu durumda bütün manipülasyonlara açık mı?binlerce misyoner ve tebliğci sıraya girmiş, kendi hak yoluna çekmeye çalışıyor mu?ben ve saz arkadaşlarım da, ırkçılaştırıp bok yoluna mı çekmeye çalışıyoruz acaba?kürd'e, komunist'e yar olma, gel bize aybala mı demeliyim.bilemedim ki.
şiilikten apayayrı bir inanç formudur. şifahi olduğu için kırsal alandan kente taşındığında kitabi inançlar karşısında tutunamaz. o yüzden bir alevi için kentin başladığı yerde sunnilik veya marksizm de başlar.
türkler'in yüzlerce yıllık emevi ve abbasi saltanatlarını takip etmesinin ardından 1400'lerde "elbette ali haklıydı" deyip islam öncesi yaklaşım ve geleneklerle de sentezleyerek yol tuttukları safeviyye inancının temeli olan mezhep/inanç/kültür. babanne tarafından şah'a giden nesebim nedeniyle, doğup büyüdüğüm yörüklerin diyarı, tahtacıların bol bulunduğu coğrafyanın etkisiyle ziyadesiyle sempati beslediğim mezhep. ben şahsen islam dışı değerlendirmiyorum, değerlendirmenin de romantik olduğunu düşünüyorum ancak türklükle içli dışlı olmayanlarının da kralın dediği gibi yük olabildiğini kabul ediyorum.şah ismail ve çizgisindekilerin dışında özlerini kaybetmiş, dejenere olmuş aleviler titreyip kendilerine dönmeliler. ismet özel ve necip fazıl kısakürek'i burada anarak "alevi, türkse alevidir" demek istiyorum. söyleyeceklerim bu kadar.
bir alevi olarak türklüğümden öne koymadığım mezhep. ne islamın özüdür,ne türklüğün. altı üstü bir mezhep.
öze dönüş yapmaya başlayan soydaşlardır.

vakti zamanında ibrahim kaypakkaya denilen kaypağın çıkardığı fitne ateşi yavaş-yavaş sönmüş, dersimli kripto piçlerin palavraları itibar görmemeye başlamış, dhkp-c li serserilerin hezeyanları duymamazlıktan gelinmiştir.

alevi türkmenler; türkçülerin samimi çağrılarına kulak vermiş ve üzerlerindeki mankurtluğu yırtıp atmıştır. türkçülerin davasında, cinsiyet/mezhep/şive/boy/oymak farkı gözetmeksizin bütün türkler bir şekilde biraraya gelmiş ve ortak hareket edebilmişlerdir.

halen mankurt olanlar ve kriptolu piçler tabiki mevcuttur.
gerçi kriptolu piçleri ayırt etmek zor değildir. ermenilerin genelde türklükle sorunu olduğu için kendilerini tarif ederken ''alevi kürdüyüz'' tabirini kullanıyorlar.
ve ya sadece ''aleviyiz'' deyip, meshebi sanki bir ırkmış gibi dile getiriyorlar.
mankurtlar ise halen marksist/komünist baskıyı üstünden atamamış, dönem propagandalarının etkisinde kalmış elemanlar. gerçi onlarda yavaştan uyanıyorlar ve köklerini araştırıp, türkmen olduklarını öğreniyorlar.

adamlar mankurtluktan kurtulmasın diye ipne pkklılar gidip adamların evlerini işaretledi. üstlerine üç hilal koyup, sanki ülkücüler işaretlemişte saldıracakmış gibi gösterdiler. korku yayıp, kendi saflarına çekmeye çalıştılar.

yeşil komünist ve kızıl komünist ittifakı bir olup, ''bunlar sizi yaktı, katliam yaptı'' sözlerini heryerde tekrarlayıp propaganda yaparak, adamlar mankurtluktan kopmasın diye uğraştılar.

ve dahi sosyal medyada kendini alevi türkmen gösterip, türkçülere küfreden. türkçü gösterip, alevi türkmenlere küfreden pkk/dhkp-c ittifakı bile oldu.

bu olaylar bir nevi mankurtlardan nemalananları gözler önüne serdi. bu adamlar öze dönüş yapmasın diye her türlü fitneyi çevirdiler. lakin dönüş yaşanıyor efendim. durduramıyorlar.
heterodoksi bağnazlık. sünni yobazlığın, bağnazlığın, püsürlüğün karşı taraftaki versiyonu. türk kültürünü falan muhafaza ettikleri de hikaye. onu sünni dedeler, nineler de koruyor.