tek bir mezhebe bağlanmayı şart zanneden mezhepli – Muhalif Sözlük
mezheplerin itikadi ve ameli olarak da farklılık gösterdiğini, buradaki limiti "ehl-i sünnet" duvarının belirlediğini de aslında iyi bilmesi gereken kişidir. örneğin selefilik itikadi bir mezheptir, ama batıldır, neye göre, ehl-i sünnet'e göre. ya da hanefilik ameli bir mezheptir ama batıldır, neye göre, şia'ya göre. dolayısıyla allah'ın kuran'ı köşesine çekilmiş, ona hükmedercesine kendini ön plana çıkaran mezhepler, fraksiyonlar, hareketler birbirlerini batıl ilan etmekte ya da hak diyerek taltif eylemekte.

mezhepler olmasaydı neye göre ibadet edecektik sorusu çok anlamlı değil. mezhepler olmadan neye göre ibadet ediliyordu? sorusu sorulabilir. ki zaten mezhep olgusu çağın gereklerinden uzak, yaşayan kuran anlayışına ters bir kümelenme göstermekte. imamların birikimi kullanılmalıdır ve (b: yol gösterici)dir. vizyon katan, yorum getiren, büyük emeklerin, tefekkürün neticesi her (b: fikir) islam dairesi içerisinde değerlidir. ama bunu çember gibi döndürüp ucuna da kepenk vurmak ne oluyor? her fikir kuran'a dayanmalı, kuran'dan sadır olmalı. yani mezhep diye bir ürün var ve onun kullanma şartnamesine biat edenlere ahirette o mezhep adlı ürün kefil mi olacak? böyle bir şey ne kuran'da ne sünnette mevcut.

yukarda öne sürülen tezlerin de zaten mevcut mezhep algısı dahilinde olması tartışmanın ufkunu köreltiyor. din insanın allah'a yönelişindeki komple zemin. bu zeminde ilerleyebilmesi için gerekenleri allah bildiriyor. o hak sayılan dört mezhep, kuran'da olmayan, daha doğrusu o mezhepçilerin "vardı da keçi yedi nesh oldu" diye vahy kavramından habersiz ortaya attıkları iddialar ölçüsünde recm diye bir yaptırımı farz kabul ediyorlar. peygamberin peygamberliği boyunca birkaç kez (b: yahudilere yahudi şeriatıyla) uyguladığı ve sonra terk ettiği recm yaptırımını ise ya bilmiyorlar, ya bilmezden geliyorlar.

hasılı, başlıktaki kişi kendisini yoruyordur, başka bir şey değil.
Sadece islam icin bakmamak lazim. Zaho'da canı isteyen protestanlıktan gregoryenliğe geçebilmektedir. Kandil başka bir din üssü, oradaki seroklar badem tarikatına mensup. Bazen bursa'ya otobüs kaldırılıyor zap'tan, gavs'ın lolipopunu gece gündüz isteyenlerce..
soz konusu baslik zaten ameldeki mezhebe bagliliktir. yoksa itikadda hepsi tektir!

mezhep oncelikle toplumsal hayat icin tercih meselesidir. hayati zorlastirmak icin degil kolaylastirmak icin vardir. ıctihad kapisi denen meshur "star gate"den gecenler icin mustesna tabi ama bu sifata ve donanima vakif olmayanlar icinel hak dogrudur. toplumsal hayati gectim, ameli kaidelere gore nasil harekat edecegiz? mesela gusul icin, safii'de gobek ve kulaklar kuru kalsa olur, hanefi'de olmaz. neye ve nasil amele devam edecegiz pis miyiz degil miyiz sorusu beynin icinde fink atarken? ya da paramiz var kurban kesecegiz. sunnet mi (ki arkadaslar hadisi attigi icin vurgulamak isterim) yoksa diger dort mezhepte lugat anlaminda olup bizde farza yakin olan "vacip" mi?

yani neye gore amel, hesap isleri..

mezhebin terminolojisi, tarihi, amaci vs. ıncelenirse teklilik esasinin resmi hukukta cok sesliligi ve karmasikligi onlemek icin getirildigini goruruz. "ummetin ihtilafinda hayir vardir" hadisi mezhepleri, "bilenlerden sorun" ayeti de mezhep imamlarini kastettigini ilim sahipleri soyluyor.

zoraki durumlarda zaten taklide cevaz var fikihta. yani hacc esnasinda safii zirt pirt abdest tazeleyecek hali yok, hanefiyi taklid eder sikinti biter.

kur'an'i efendimiz sunnetiyle yani hadisleriyle, sunneti de imamlar mezhepleri(ekolleri) ile cevaplamis ve aciklamistir. elbette hicbiri "gelin lan mezhep kuruyom" diye bir nida atmadi. ama ilimlerinin geregini yapmaktan geri durmadilar. allah'in dilemesi ile hersey oluyorsa bu ayriligin bir rahmet oldugunu dusunebilirsiniz.(hadise guvenmeyenler icin beyin firtinasi yani)

vicdaniniza kalmis!... vehhabiler gibi isinize geleni, kolayi arastirip bulup telkif de edebilirsiniz. ya da ben muctehid degilim deyip kicimizi kirip en cok bildigimiz ve tecrube ettigimiz mezhebe baglanir devam edersiniz. dort mezhep en bilinenleri, en yayginlari, en kitabileri/sistemlileri ve en yayginlari oldugu icin yapmalisiniz bunu. tabi vicdan, keyif, zorlama, reformist harekatlar bu basligin muharrik alt konu basliklari.

aslinda, "mezheb nedir?" sorusu bundan once sorulup cevaplanmali ki anlasilabilsin durum. ceddimizin/milletimizin en sevdigi ve kullandigi hakaretlerden birinin "mezhepsiz" oldugunu da hatirlatmis oluyum bir soycu olarak!
müridim olursa böyle bir problemle karşılaşmayacak olan mezheplidir. (u: kendisini gök yoluna çağırıyorum)